Quantcast
czwartek, 21 listopada, 2024

O NAS  |  REKLAMA  |  KONTAKT

Strona głównaAktualnościOgłoszono przetarg na pierwszy docinek nowej lnii kolejowej„Podłęże-Piekiełko”

Ogłoszono przetarg na pierwszy docinek nowej lnii kolejowej„Podłęże-Piekiełko”

PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja, której koszt szacuje się na ponad 2 miliardy złotych netto, zakłada powstanie trasy pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem, w tym budowę tuneli, mostów i wiaduktów. Prace nad tym odcinkiem, kluczowym dla poprawy infrastruktury transportowej w Małopolsce, mają zakończyć się w 2029 roku, a środki na realizację projektu pochodzą z budżetu państwa.


Podczas konferencji prasowej w Zakopanem, Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak oraz prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Piotr Wyborski, przedstawili zmieniające się perspektywy transportowe w regionie. Projekt „Podłęże – Piekiełko” ma nie tylko skrócić czas przejazdu pociągów z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza, ale również znacząco poprawić dostępność komunikacyjną południowej Polski.

Odcinek linii nr 622, który zostanie wybudowany między Szczyrzycem, a Tymbarkiem, połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, leżącą na modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Nowa trasa ma być dostosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Tory będą przebiegać przez tereny podgórskie, co wymaga budowy dwóch tuneli o długości 3,8 km i 1 km, a także mostów i wiaduktów. Wszystkie skrzyżowania z drogami lokalnymi będą bezkolizyjne, a inwestycja obejmie również budowę sieci trakcyjnej oraz cyfrowego systemu sterowania ruchem zgodnie z najnowszymi europejskimi standardami.

Nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej, który powstanie w ramach tej inwestycji, zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Przystanek będzie wyposażony w wiaty, ławki, stojaki rowerowe oraz gabloty informacyjne, umożliwiając szybki dojazd m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej czy Gdowa.

Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”, który jest największą inwestycją kolejową w południowej Polsce. Równolegle trwają prace nad modernizacją linii nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), obejmujące odcinki Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy ma zakończyć się w 2024 roku, a cała nowa linia kolejowa Kraków – Podhale – Sądecczyzna zostanie oddana do użytku do 2030 roku.

Dzięki nowej linii, podróż pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza potrwa około 60 minut, a do Zakopanego – 90 minut. Inwestycja otworzy nowe możliwości zarówno w zakresie komunikacji, jak i rozwoju turystyki oraz transportu w całym regionie. Małopolska, z lepszą dostępnością transportową, stanie się jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem zarówno dla mieszkańców, jak i odwiedzających.

spot_img

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Z Krakowa

Okolice

Na sygnale