Kraków uzyskał największe dofinansowanie spośród wszystkich polskich miast ubiegających się o środki z Krajowego Planu Odbudowy na zakup nowoczesnych tramwajów. Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło przekazanie dodatkowych 223 milionów złotych na sfinansowanie nowego taboru MPK.
Stolica Małopolski otrzyma znaczące wsparcie finansowe z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, które pozwoli pokryć koszty zakupu nowoczesnych tramwajów typu Lajkonik. Dzięki decyzji Ministerstwa Infrastruktury, dotacja na realizowany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne projekt „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego” została powiększona o ponad 223 miliony złotych.
Nowe środki pochodzą z komponentu „E – Zielona, inteligentna mobilność”, który promuje rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego w miastach. Projekt realizowany przez krakowskie MPK obejmuje części IV i V inwestycji i ma na celu poprawę jakości miejskiej komunikacji poprzez wymianę przestarzałego taboru na nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy.
Już w marcu br. MPK w Krakowie zabezpieczyło 128 mln zł na realizację wcześniejszej dostawy 18 tramwajów Lajkonik II, które zasiliły flotę w 2023 roku. Teraz, po zatwierdzeniu dodatkowego dofinansowania, całkowita wartość wsparcia wzrosła do ponad 351 milionów złotych. Środki obejmują łącznie zakup 50 nowoczesnych pojazdów szynowych, a Kraków stał się tym samym liderem w pozyskiwaniu funduszy z KPO w tym obszarze.
Dofinansowanie nie tylko wzmacnia budżet MPK, ale również zwiększa szanse na pełną realizację zakupu wszystkich 90 planowanych tramwajów, na które miasto zawarło już umowy ramowe z producentem – firmą PESA Bydgoszcz SA. Docelowo nowe pojazdy mają całkowicie zastąpić starsze wagony pozbawione niskiej podłogi i klimatyzacji, znacząco podnosząc komfort podróży oraz dostępność komunikacji dla osób z ograniczoną mobilnością.
Władze miasta podkreślają, że inwestycje w nowoczesny tabor są spójne z polityką klimatyczną i zrównoważonym rozwojem transportu publicznego. Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski wielokrotnie deklarował odejście od przestarzałych rozwiązań na rzecz ekologicznych i dostępnych środków komunikacji. Wymiana taboru to kluczowy krok w realizacji tej strategii.