Quantcast
sobota, 12 lipca, 2025

O NAS  |  REKLAMA  |  KONTAKT

Strona głównaAktualnościDodatkowe 223 mln zł z KPO dla Krakowa na nowe tramwaje

Dodatkowe 223 mln zł z KPO dla Krakowa na nowe tramwaje

Kraków uzyskał największe dofinansowanie spośród wszystkich polskich miast ubiegających się o środki z Krajowego Planu Odbudowy na zakup nowoczesnych tramwajów. Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło przekazanie dodatkowych 223 milionów złotych na sfinansowanie nowego taboru MPK.


Stolica Małopolski otrzyma znaczące wsparcie finansowe z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, które pozwoli pokryć koszty zakupu nowoczesnych tramwajów typu Lajkonik. Dzięki decyzji Ministerstwa Infrastruktury, dotacja na realizowany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne projekt „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego” została powiększona o ponad 223 miliony złotych.

Nowe środki pochodzą z komponentu „E – Zielona, inteligentna mobilność”, który promuje rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego w miastach. Projekt realizowany przez krakowskie MPK obejmuje części IV i V inwestycji i ma na celu poprawę jakości miejskiej komunikacji poprzez wymianę przestarzałego taboru na nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy.

Już w marcu br. MPK w Krakowie zabezpieczyło 128 mln zł na realizację wcześniejszej dostawy 18 tramwajów Lajkonik II, które zasiliły flotę w 2023 roku. Teraz, po zatwierdzeniu dodatkowego dofinansowania, całkowita wartość wsparcia wzrosła do ponad 351 milionów złotych. Środki obejmują łącznie zakup 50 nowoczesnych pojazdów szynowych, a Kraków stał się tym samym liderem w pozyskiwaniu funduszy z KPO w tym obszarze.

Dofinansowanie nie tylko wzmacnia budżet MPK, ale również zwiększa szanse na pełną realizację zakupu wszystkich 90 planowanych tramwajów, na które miasto zawarło już umowy ramowe z producentem – firmą PESA Bydgoszcz SA. Docelowo nowe pojazdy mają całkowicie zastąpić starsze wagony pozbawione niskiej podłogi i klimatyzacji, znacząco podnosząc komfort podróży oraz dostępność komunikacji dla osób z ograniczoną mobilnością.

Władze miasta podkreślają, że inwestycje w nowoczesny tabor są spójne z polityką klimatyczną i zrównoważonym rozwojem transportu publicznego. Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski wielokrotnie deklarował odejście od przestarzałych rozwiązań na rzecz ekologicznych i dostępnych środków komunikacji. Wymiana taboru to kluczowy krok w realizacji tej strategii.

spot_img

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Z Krakowa

Okolice

Na sygnale