Quantcast
czwartek, 3 października, 2024

O NAS  |  REKLAMA  |  KONTAKT

Strona głównaAktualnościPierwsze segmenty estakady w Nowej Hucie

Pierwsze segmenty estakady w Nowej Hucie

Jak informuje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – rozpoczęło się nasuwanie pierwszych segmentów estakady będącej częścią budowanej trasy S7 w krakowskiej Nowej Hucie. Ten imponujący obiekt, o długości 1589 metrów i wysokości 20 metrów, połączy okolice ulic Łowińskiego i Morcinka. Aktualnie jest to najdłuższa tego typu budowla w Polsce.


Estakada powstaje przy użyciu technologii nasuwania podłużnego. Kolejne segmenty są przygotowywane na specjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w szalunkach układa się zbrojenie i betonuje. Po stwardnieniu betonu i sprężeniu konstrukcji, segmenty są wysuwane za pomocą siłowników na podpory estakady. Na pierwszym segmencie znajduje się stalowa konstrukcja zwana awanbekiem, czyli dziobem montażowym, która wspiera segment podczas nasuwania, zapobiegając jego zgięciu i złamaniu. Awanbeki mają długość 32 metrów i ważą około 90 ton.

Dotychczas zbudowano już 340 metrów estakady, obejmującej jezdnię biegnącą od północy w okolicy ulicy Morcinka. Obecnie prace przenoszą się na stronę ulicy Łowińskiego. Początkowo estakada będzie biegła wzdłuż torów kolejowych, a następnie skręci w prawo nad torami i rzeką Dłubnią, aby połączyć się z istniejącą częścią konstrukcji.

Segmenty nasuwane po stronie południowej, czyli jezdnia w kierunku Rzeszowa, będą miały łączną długość 942 metrów. Jezdnia północna, prowadząca w kierunku Warszawy, jest nieco krótsza i mierzy 915 metrów. Pierwsze segmenty były przygotowywane przez miesiąc, jednak teraz prace nabierają tempa. Przygotowanie jednego segmentu i jego nasunięcie zajmie około tygodnia. Segmenty mają długość od 17 do 26 metrów, a najcięższe z nich ważą 762 tony. Proces nasuwania odbywa się z prędkością 4–6 metrów na godzinę, co odpowiada 7–10 centymetrom na minutę.

Plan zakłada zakończenie nasuwania segmentów i połączenie obu części jezdni w sierpniu 2025 roku.

Omawiany odcinek jest ostatnim brakującym fragmentem trasy ekspresowej S7, łączącej Warszawę z Krakowem. Trasa składa się z dwóch części. Pierwsza, tzw. odcinek pozamiejski, to ponad 13-kilometrowa dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice. Od węzła Raciborowice S7 będzie poszerzona do trzech pasów. Planowane jest udostępnienie tego odcinka do ruchu pod koniec bieżącego roku, z tymczasowym połączeniem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi 81%.

Druga część trasy, biegnąca od węzła Mistrzejowice przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omija od zachodu kombinat metalurgiczny. Na pięciokilometrowym odcinku miejskim powstają dwa węzły drogowe: Mistrzejowice i Grębałów. Ten fragment jest szczególnie skomplikowany pod względem inżynieryjnym ze względu na liczne kolizje z istniejącą infrastrukturą: instalacjami wodnymi, gazowymi, teletechnicznymi, kanalizacyjnymi, ciepłowniczymi oraz sieciami energetycznymi o różnym napięciu. Dodatkowo trasa przecina linie kolejowe (co wymaga budowy estakady) oraz tramwajowe, nad którymi powstaną dwa wiadukty. Zaawansowanie prac na tym odcinku sięga 44%.

Ze względu na konieczność przeprojektowania węzła Mistrzejowice, zakończenie budowy odcinka miejskiego planowane jest na połowę 2026 roku.

Realizacją trasy od Widomej do Nowej Huty zajmuje się konsorcjum firm Gülermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość kontraktu wynosi nieco ponad miliard złotych. Inwestycja jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Budowa tego odcinka otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej: prawie 543 miliony złotych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz ponad 420 milionów złotych z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

spot_img

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Z Krakowa

Okolice

Na sygnale