Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało kolejne umowy na dostawę nowoczesnych autobusów z silnikami spełniającymi normę Euro 6. To element szeroko zakrojonej strategii wymiany taboru, której celem jest poprawa komfortu podróżnych oraz ograniczenie emisji spalin w aglomeracji krakowskiej.
W ramach najnowszego etapu modernizacji krakowskiego transportu publicznego, MPK zawarło kontrakt z konsorcjum Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na leasing 48 nowych autobusów miejskich. Zamówienie obejmuje 35 pojazdów standardowych (Solaris Urbino 12) oraz 13 krótszych autobusów typu midi (Solaris Urbino 10,5). Całkowita wartość kontraktu wynosi 102,46 mln zł brutto.
Nowoczesność i ekologia na pierwszym planie
Zgodnie z założeniami kontraktu, wszystkie autobusy zostaną dostarczone w ciągu najbliższych dziewięciu miesięcy. Pojazdy zastąpią najbardziej wyeksploatowane spalinowe jednostki, znacząco wpływając na ograniczenie emisji zanieczyszczeń i poprawę jakości powietrza w mieście.
Nowe autobusy będą w pełni niskopodłogowe i wyposażone w szereg udogodnień: klimatyzację, systemy informacji pasażerskiej, monitoring, a także technologie wspomagające pracę kierowców. Szczególny nacisk położono na bezpieczeństwo i komfort personelu – kabiny kierowców będą zamknięte, z dodatkowymi udogodnieniami, takimi jak lodówki.
Część większego projektu wymiany taboru
Jak zaznaczył Tomasz Bogus, prezes zarządu PKO Leasing, kontrakt krakowskiego MPK na dostawy nawet 190 autobusów Euro 6 to jedno z największych przedsięwzięć w zakresie transportu miejskiego realizowanych w Polsce w ostatnich latach. Inwestycja ma zarówno istotny wymiar biznesowy, jak i społeczny – wspiera rozwój ekologicznego i nowoczesnego systemu komunikacji miejskiej.
Zamówienie na 48 pojazdów to fragment szeroko zakrojonego planu modernizacji krakowskiej floty, który obejmuje łącznie 190 autobusów z silnikami spalinowymi spełniającymi normę Euro 6. Jednocześnie MPK kontynuuje politykę zrównoważonego rozwoju poprzez zamówienia zeroemisyjnych pojazdów – w najbliższych latach do miasta trafią także 10 autobusów wodorowych i 37 elektrycznych.
Flota gotowa na wyzwania przyszłości
Prezes MPK w Krakowie, Rafał Świerczyński, podkreśla, że zakup nowych autobusów to nie tylko inwestycja w komfort pasażerów, ale także odpowiedź na wyzwania związane z ochroną środowiska i niezawodnością miejskiego transportu. – Dążymy do dywersyfikacji źródeł zasilania, co ma kluczowe znaczenie dla ciągłości i bezpieczeństwa obsługi mieszkańców – zaznaczył Świerczyński.
Obecnie krakowskie MPK dysponuje flotą blisko 650 autobusów. Spośród nich aż 121 to pojazdy elektryczne, a 33 hybrydowe. Realizacja wszystkich zaplanowanych dostaw pozwoli na odnowienie około 40% całego taboru, umożliwiając jednocześnie całkowite wycofanie najstarszych, najbardziej emisyjnych pojazdów.