Quantcast
środa, 18 grudnia, 2024

O NAS  |  REKLAMA  |  KONTAKT

Strona głównaAktualnościKraków testuje nowy model autobusu wodorowego Mercedesa

Kraków testuje nowy model autobusu wodorowego Mercedesa

Krakowskie MPK testuje zupełnie nowy model autobusu wodorowego, jakiego jeszcze nie było na polskich ulicach. Mowa o pojeździe Mercedes e-Citaro Fuel-Cell, czwartej generacji wodorowego autobusu tego producenta. Testy rozpoczęły się w piątek i potrwają do 8 stycznia 2025 roku. Autobus obsługuje przede wszystkim linię nr 143 (Podgórze SKA – Kokotów SKA), ale pojawia się także na trasach linii 128, 148 oraz 300.


Zeroemisyjny e-Citaro Fuel-Cell wyróżnia się największą baterią trakcyjną wśród dostępnych na rynku autobusów wodorowych – jej pojemność wynosi aż 300 kWh. Dodatkowo pojazd wyposażono w zbiornik mieszczący do 30 kg wodoru. Dzięki tym parametrom autobus może przejechać co najmniej 400 km na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii, co pozwala na całodniową obsługę regularnej linii bez potrzeby zjazdu do zajezdni.

Mercedes e-Citaro Fuel-Cell oferuje trzy tryby jazdy, dostosowane do różnych potrzeb:

– Wodór jako jedyne źródło zasilania, bez wykorzystania energii elektrycznej.

– Maksymalny zasięg, w którym pojazd korzysta zarówno z wodoru, jak i energii elektrycznej.

– Tryb inteligentny, który optymalizuje zużycie energii, uwzględniając specyfikę trasy – najpierw wykorzystuje tańszą energię elektryczną.

Komfort i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Autobus, o długości 12 metrów, może przewozić łącznie 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Projekt wnętrza uwzględnia potrzeby wszystkich podróżnych – od niskiej podłogi, przez platformę dla osób na wózkach, po wydajną klimatyzację.

Bezpieczeństwo wspierają nowoczesne systemy, takie jak pakiet GRS-B, który wykorzystuje pięć radarów wspomaganych kamerą. Dzięki temu system rozpoznaje ryzyko kolizji z pojazdami, rowerzystami czy pieszymi, nawet w sytuacji, gdy pieszy dopiero zmierza na przejście z chodnika. Pasażerowie z pewnością docenią również estetykę wnętrza – eleganckie fotele wykończone skajem oraz dekoracyjne motywy związane z wodorem na ścianach.

Mercedes e-Citaro Fuel-Cell to kolejny autobus wodorowy testowany przez MPK w Krakowie, jednak po raz pierwszy jest to pojazd tej marki sprawdzany na regularnych liniach. Autobus stacjonuje w zajezdni Płaszów, gdzie również odbywa się tankowanie.

Równolegle MPK przygotowuje się do rozbudowy swojej floty zeroemisyjnych pojazdów. 3 grudnia ogłoszono przetarg na dostawę 42 takich autobusów, z czego 10 ma być zasilanych wodorem, a pozostałe 32 będą elektryczne. To wynik ponad dwóch lat testów, które dowiodły, że autobusy wodorowe mogą na stałe zasilić flotę krakowskiego przewoźnika, znacząco przyczyniając się do poprawy jakości powietrza w mieście.

spot_img

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Z Krakowa

Okolice

Na sygnale