Krakowskie MPK testuje zupełnie nowy model autobusu wodorowego, jakiego jeszcze nie było na polskich ulicach. Mowa o pojeździe Mercedes e-Citaro Fuel-Cell, czwartej generacji wodorowego autobusu tego producenta. Testy rozpoczęły się w piątek i potrwają do 8 stycznia 2025 roku. Autobus obsługuje przede wszystkim linię nr 143 (Podgórze SKA – Kokotów SKA), ale pojawia się także na trasach linii 128, 148 oraz 300.
Zeroemisyjny e-Citaro Fuel-Cell wyróżnia się największą baterią trakcyjną wśród dostępnych na rynku autobusów wodorowych – jej pojemność wynosi aż 300 kWh. Dodatkowo pojazd wyposażono w zbiornik mieszczący do 30 kg wodoru. Dzięki tym parametrom autobus może przejechać co najmniej 400 km na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii, co pozwala na całodniową obsługę regularnej linii bez potrzeby zjazdu do zajezdni.
Mercedes e-Citaro Fuel-Cell oferuje trzy tryby jazdy, dostosowane do różnych potrzeb:
– Wodór jako jedyne źródło zasilania, bez wykorzystania energii elektrycznej.
– Maksymalny zasięg, w którym pojazd korzysta zarówno z wodoru, jak i energii elektrycznej.
– Tryb inteligentny, który optymalizuje zużycie energii, uwzględniając specyfikę trasy – najpierw wykorzystuje tańszą energię elektryczną.
Komfort i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Autobus, o długości 12 metrów, może przewozić łącznie 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Projekt wnętrza uwzględnia potrzeby wszystkich podróżnych – od niskiej podłogi, przez platformę dla osób na wózkach, po wydajną klimatyzację.
Bezpieczeństwo wspierają nowoczesne systemy, takie jak pakiet GRS-B, który wykorzystuje pięć radarów wspomaganych kamerą. Dzięki temu system rozpoznaje ryzyko kolizji z pojazdami, rowerzystami czy pieszymi, nawet w sytuacji, gdy pieszy dopiero zmierza na przejście z chodnika. Pasażerowie z pewnością docenią również estetykę wnętrza – eleganckie fotele wykończone skajem oraz dekoracyjne motywy związane z wodorem na ścianach.
Mercedes e-Citaro Fuel-Cell to kolejny autobus wodorowy testowany przez MPK w Krakowie, jednak po raz pierwszy jest to pojazd tej marki sprawdzany na regularnych liniach. Autobus stacjonuje w zajezdni Płaszów, gdzie również odbywa się tankowanie.
Równolegle MPK przygotowuje się do rozbudowy swojej floty zeroemisyjnych pojazdów. 3 grudnia ogłoszono przetarg na dostawę 42 takich autobusów, z czego 10 ma być zasilanych wodorem, a pozostałe 32 będą elektryczne. To wynik ponad dwóch lat testów, które dowiodły, że autobusy wodorowe mogą na stałe zasilić flotę krakowskiego przewoźnika, znacząco przyczyniając się do poprawy jakości powietrza w mieście.