Filharmonia Krakowska zaprasza na ostatnie przed Świętami Bożego Narodzenia koncerty abonamentowe, które odbędą się w piątek, 20 grudnia o godz. 19:30, oraz w sobotę, 21 grudnia o godz. 18:00. W repertuarze wieczorów znajdzie się monumentalne oratorium Izrael w Egipcie Georga Friedricha Haendla –wyjątkowe dzieło, które po raz pierwszy zabrzmi w wykonaniu krakowskiego zespołu.
Na scenie wystąpią Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą maestro Łukasza Borowicza oraz znakomici soliści: Alexandra Lowe, Klaudia Czyszczoń, Xenia Puskarz Thomas, James Gilchrist i Blaise Malaba. Oratorium, napisane przez Haendla w 1738 roku, przeszło liczne zmiany na przestrzeni wieków. Publiczność w Krakowie usłyszy jego wersję przygotowaną przez brytyjskiego dyrygenta Roberta Kinga, która powstała na potrzeby Festiwalu Mendelssohna w 2014 roku.
Sobotni koncert poprzedzi Dyskusyjny Klub Muzyczny „Wszystko Gra”, który odbędzie się o godz. 16:30 w Sali Złotej Filharmonii. Gościem specjalnym spotkania będzie Łukasz Borowicz, który przybliży historię dzieła i jego wyjątkowe miejsce w dorobku Haendla. Rozmowę poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz, a towarzyszyć jej będzie degustacja wina Maestro Primitivo z regionu Apulia. Wstęp na spotkanie jest bezpłatny. Szczegóły dotyczące wydarzeń dostępne są na stronie internetowej Filharmonii Krakowskiej.
Historia i transformacje Izraela w Egipcie – od Haendla do współczesności
Izrael w Egipcie to dzieło, które na przestrzeni wieków wielokrotnie zmieniało swoje oblicze. Napisane jesienią 1738 roku, wykonane zostało po raz pierwszy w kwietniu 1739 roku w King’s Theatre w Londynie, ale jego premiera nie spotkała się z entuzjastycznym odbiorem publiczności. Oratorium było w istocie dramatem chóralnym, słuchacze oczekiwali zaś dzieła przesyconego popisowymi ariami solistów. Po dziewięćdziesięciu latach od prawykonania, oratoriumzrekonstruowane zostało przez Felixa Mendelssohna, który z entuzjazmem studiował w Londynie partytury Haendla. Dokonał on rozlicznych korekt, dodając między innymi recytatywy i potęgując instrumentacją majestatyczność Haendlowskich chórów. Zrewidowane przez niego oratorium wykonane zostało po raz pierwszy w 1833 roku w Düsseldorfie do niemieckiego tekstu Karla Breidensteina. Ta z kolei wersja partytury, ze względu na to, że nie dotrwała w całości do czasów nam współczesnych, doczekała się kolejnej „re-rekonstrukcji” autorstwa brytyjskiego dyrygenta, Roberta Kinga. Przygotowana na potrzeby wykonania podczas Festiwalu Mendelssohna w lipskim Gewanhaus w 2014 roku, zabrzmi w tym kształcie podczas najbliższych koncertów w Filharmonii Krakowskiej.
Do krakowskiego wykonania oratorium Izrael w Egipcie pod batutą Łukasza Borowicza zaproszeni zostali soliści o światowej renomie – Alexandra Lowe sławiąca się naturalną predyspozycją do wykonywania głównych ról w dziełach Haendla czy Mozarta, Xenia Puskarz Thomas, której kariera rozbłysła podczas tegorocznego Salzburger Festspiele, James Gilchrist, współpracujący w swojej wieloletniej karierze z takimi tuzami dyrygentury, jak John Eliot Gardiner, Roger Norrington czy Richard Hickox i wreszcie Blaise Malaba – urodzony w Demokratycznej Republice Konga bas, który doskonalił swoje umiejętności wokalne w Royal Opera House w Covent Garden i tam zyskał pierwsze sukcesy na międzynarodową skalę, a w 2020 roku – tytuł wschodzącej gwiazdy światowej opery BBC Music Magazine.