Zmiana zaangażowania: jak dane napędzają wzrost
Debata „Accelerating Sales with Data” z udziałem Damiana Ragana (Credit Agricole), Łukasza Wiktora (KWKR), Jakuba Kuberskiego (Enterprise Investors) i Aleksandry Gren, moderowana przez Pawła Jakubika, otworzyła rozmowę na temat tego, jak banki przechodzą od statycznych punktów styku do intuicyjnego, zawsze aktywnego zaangażowania, które przewiduje potrzeby klientów.
Bardzo inspirujące były również następujące prezentacje:
Katarzyna Rodak (Gartner) – „2025 CIO Agenda for Banking”
Bogna Antosiak (mZakupy) – „Kiedy bankowość spotyka się z zakupami”
Z kolei panel “Leasing Apps – Unnecessary Luxury or a Breakthrough?” analizował, w jaki sposób branża leasingowa musi ponownie przemyśleć budowanie zaangażowania swoich klientów. Wzięli w niej udział Robert Urban (mLeasing), Lech Stabiszewski (Nest Leasing), Małgorzata Lipska (Pekao Leasing), a sprawnie moderował Kamil Portka (Ailleron).
Mądrzejsi niż kiedykolwiek: Sztuczna inteligencja zmienia zasady gry
Oprócz automatyzacji jest jeszcze inteligencja – nie tylko sztuczna, ale i ludzka. W ramach tego strumienia zbadano, w jaki sposób AI, analityka predykcyjna i projektowanie organizacyjne tworzą nie tylko inteligentniejsze systemy, ale także inteligentniejsze instytucje. Dużym zainteresowaniem cieszył się panel ekspercki „Real-Time Banking: Smarter Decisions, Better Experience” moderowany przez Artura Krzystka (Ailleron), który wraz z Katarzyną Tomczyk-Czykier (Credit Agricole Bank Polska) i Michałem Walerowskim (Ailleron) dyskutował o przyszłości bankowości.
Sesje poprzedziły 2 prezentacje, które podrzuciły publiczności bardzo dużo ciekawych i praktycznych insight’ów:
„From Interface to Inteligence” – Łukasz Samborski (Alior Bank)
„AI that Understands, Summarize, and Supports” – Iga Stępień (Santander Cosnumer Bank) i Michał Pomykała (Ailleron)
Zaprojektowane dla wszystkich: technologia z ludzką energią
Wciągająca prezentacja, “How Inclusive Thinking Drives Innovation at Revolut” Nica O’Briena, Senior Product Designer w Revolut, otworzyła kolejną ścieżkę tematyczną. Nic zaoferował cenny wgląd w budowanie nowoczesnych, elastycznych systemów i opracowywanie aplikacji, które, podobnie jak szerokie portfolio usług Revolut, muszą dostosowywać się do planów i korzyści specyficznych dla lokalizacji.
Nieoczekiwana wskazówka? Wprowadzenie prostej koncepcji takiej jak eSIM stanowiło prawdziwe wyzwanie. Podkreśla to, w jaki sposób kwestie biznesowe i użyteczności mogą przecinać się na różnych etapach projektowania. Jak podkreślił Nic O’Brien, prostota i utrzymywanie ciągłej pętli informacji zwrotnej są niezbędne w procesie projektowania zespołu Revolut.
Wyczekiwany keynote „Inclusive by Intelligence: How AI Adapts to Every Customer” Daniela de la Fuente, Service Design Lead w George Labs, wprowadził kolejny angażujący, interaktywny element do AIF25. Korzystając z kodu QR i swoich smartfonów, uczestnicy dołączyli do dialogu na żywo i odpowiedzieli na serię prowokujących pytań dotyczących roli sztucznej inteligencji w naszym codziennym życiu. Odpowiedzi pojawiały się natychmiast na głównym ekranie, pobudzając dialog w czasie rzeczywistym i wciągając publiczność głębiej w dyskusję.
Kluczowy wniosek? Zaledwie dekadę temu trudno byłoby sobie wyobrazić, że nieużywanie AI może kiedyś wydawać się tak przestarzałe, jak nieposiadanie smartfona. Daniel podkreślił również, że zespoły wykorzystujące narzędzia wspierane przez sztuczną inteligencję zgłaszają wzrost produktywności o 16%, ale ważne jest, aby uznać emocjonalne implikacje, które wiążą się z powszechnym przyjęciem sztucznej inteligencji.
Wreszcie, prezentacja „Beyond Compliance: Inclusion as a Catalyst for Innovation”, Laury Wissiak, Chief Research Officer w Hope Tech Insights, po raz kolejny wypełniła salę konferencyjną. Jej efektowne wizualnie slajdy stały się jednymi z najczęściej fotografowanych momentów AIF25, a uczestnicy starali się uchwycić kluczowe wnioski i spostrzeżenia z jej wystąpienia.
Prezentacja była bogata w perspektywy, wypełniona solidnymi statystykami i zasadami projektowania włączającego, istotnymi nie tylko dla specjalistów ds. finansów i technologii, ale także dla osób zaangażowanych w nauki społeczne i kulturę dostępności. Jak Laura zauważyła na początku, dostępna technologia jest czymś, czego łatwiej doświadczyć niż opisać. Jej przesłanie było jasne: prawdziwa integracja wymaga od nas ponownego przemyślenia wielu rzeczy, które wcześniej uważaliśmy za oczywiste.
Autonomiczny bank: Technologia, która służy
W miarę jak systemy finansowe przyjmują modele samoobsługowe i otwarte ekosystemy, pytanie nie dotyczy już tego, czy autonomia jest możliwa, ale raczej tego, jak szybko organizacje mogą się dostosować. Podczas tej ścieżki tematycznej uczestnicy zgłębiali świat automatyzacji procesów bankowych i innowacyjnych usług, które mogą potencjalnie przekształcić całą branżę bankową.
Dyskusję otworzyły 2 prezentacje:
„Legal Development in Financial Services” – Łukasz Wieczorek (KWKR) i Gabriela Kocurek (KWKR)
“Remote, Digital, Succesful!” – Jarosław Ścigała (mBank SA) i Paweł Witek (Ailleron)
Podsumowujący panel dyskusyjny „How AI Enhances Personal Finance & Daily Banking” moderowany był przez Zbigniewa Glinkę (Ailleron), który zaprosił Artura Józefowskiego (SGB Bank S.A.), Karolinę Kenig-Guetat (BOŚ Bank) oraz Ernesta Lachowskiego (Millennium Bank) aby omówić rzeczywiste ograniczenia automatyzacji – zarówno technologiczne, jak i etyczne – oraz rolę ludzi w projektowaniu i nadzorowaniu samoobsługowych systemów finansowych.
Final Spark z Chrisem Skinnerem
W wielkim finale Chris Skinner, przewodniczący Stelarator, pojawił się na scenie z przekonującym przesłaniem: „Nie możemy być biernymi obserwatorami, podczas gdy technologia zmienia zasady finansów”.
Zaproponował przyszłościowe refleksje na temat dzisiejszego ekosystemu usług finansowych i zwrócił uwagę na nową falę innowatorów, którzy już teraz docierają do szerszego grona odbiorców niż wiele tradycyjnych banków. Podkreślił również znaczenie bacznego obserwowania tych rewolucyjnych graczy, których wpływ wykracza daleko poza technologię, kształtując sposób, w jaki wchodzimy w interakcje z finansami w naszym codziennym życiu.
Końcówka jego wystąpienia na długo pozostanie w pamięci uczestników AIF25. Podczas gdy nie możemy kontrolować wyzwań geopolitycznych, możemy i powinniśmy kontrolować rozwój nowych technologii.
Innowacja. Inspiracja. Integracja
Jak co roku zespół Ailleron zadbał o wyjątkową atmosferę , a z tarasu Manggha z widokiem na Wawel uczestnicy AIF przenieśli się na wieczorne after party. Wieczór ten był wypełniony dobrą atmosferą i dyskusjami na tematy prezentowane podczas konferencji, obracającymi się wokół pytań takich jak: Co mają wspólnego Blockbuster i Netflix? Dlaczego Pokolenie Z było tak często wspominane podczas licznych wystąpień? Dlaczego ESG jest tak istotne w kontekście rozwoju technologii AI? Google vs. ChatGPT: Kto jest właścicielem przyszłości informacji?
Trzecia edycja Forum Innowacji Ailleron jest już za nami, po miesiącach przygotowań i dużego szumu w mediach społecznościowych. Wraz ze wspaniałą prowadzącą – Aleksandrą Szczepaniak, prelegentami, uczestnikami, partnerami biznesowymi i medialnymi (My Company Polska, Gazeta Ubezpieczeniowa, Fintek.pl, Business Insider, Bank.pl) z dumą budujemy aktywną i inspirującą społeczność #AIFCommunity. Społeczność, w której liderzy finansowi, najnowocześniejsza technologia i pomysłowość spotykają się, aby generować innowacje, wspierać silne relacje oraz nawigacje po wszystkich rewolucyjnych zmianach.
Nic dziwnego, że ta edycja Ailleron Innovation Forum została okrzyknięta jedną z najlepszych konferencji AI 2025 roku. Networking przy zachodzie słońca, inspirujące prelekcje i przestrzeń do mniej formalnych interakcji sprawiły, że wielu gości już zapowiedziało swoją obecność na kolejnej edycji.