Jak informuje Urząd Miasta Krakowa rozbudowa systemu „park & ride” przyspiesza. 7 sierpnia podpisano umowę o dofinansowanie projektu „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R Bronowice oraz terminalem autobusowym”. Zadanie Zarządu Dróg Miasta Krakowa otrzyma z Funduszy Europejskich 52 621 811,63 zł, przy szacunkowej wartości projektu przekraczającej 79 mln zł.
Plan zakłada stworzenie wielopoziomowego centrum przesiadkowego integrującego kolej, tramwaj, autobusy oraz ruch pieszy i rowerowy. Kluczowe elementy inwestycji to:
- Dworzec autobusowy (poziom 0) – plac manewrowy z 6 peronami i 12 stanowiskami dla komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej, wraz z budynkiem terminala.
- Parking P+R (poziom +1) – około 200 miejsc postojowych nad częścią autobusową; konstrukcja przykryta „zielonym dachem”.
- Nowy peron tramwajowy w zmienionej lokalizacji oraz przebudowa odcinka trakcji.
- Przebudowa układu drogowego i fragmentu ściany oporowej przystanku kolejowego Kraków Bronowice.
- Trzy zewnętrzne przystanki autobusowe na ul. Armii Krajowej i ul. Balickiej – do przebudowy.
- Infrastruktura pieszo–rowerowa, w tym parking „Bike+Ride” na 20 rowerów.
- E-mobilność i dostępność: dwie ładowarki dla autobusów, cztery dla samochodów, windy w budynku parkingu oraz winda zewnętrzna.
- Systemy zarządzania: dynamiczna informacja pasażerska, system parkingowy i monitoring.
Roboty budowlane zaplanowano na lata 2026–2028. Celem projektu jest odciążenie głównych tras dojazdowych i ulic śródmiejskich poprzez ułatwienie przesiadki na transport publiczny. Węzeł ma zwiększyć udział podróży realizowanych tramwajem, autobusem i koleją (w tym Szybką Koleją Aglomeracyjną) zarówno wśród mieszkańców Krakowa, jak i osób dojeżdżających spoza miasta.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027, Priorytet 3: Fundusze europejskie dla transportu miejskiego, Działanie 3.1 Transport miejski – ZIT, typ projektu A.




