Jak informuje krakowski oddział GDDKiA, od czwartku, 14 listopada, kierowcy zyskają możliwość przejazdu fragmentem powstającej trasy S7 w rejonie Kopca Wandy. Nowa organizacja ruchu zakłada przeniesienie pojazdów z ul. Ujastek Mogilski na wschodnią jezdnię budowanej drogi ekspresowej, co umożliwi kontynuację prac mających na celu połączenie istniejącego odcinka S7, funkcjonującego od 2017 roku, z budowaną obecnie trasą.
Kierowcy poruszający się ul. Ujastek Mogilski od strony al. Solidarności po kilkuset metrach wjadą specjalnym zjazdem na teren budowy, a następnie na wschodnią jezdnię S7. Będzie ona prowadzić w kierunku centrum Nowej Huty na odcinku o długości około 600 metrów, aż do istniejącego fragmentu trasy ekspresowej. Natomiast pojazdy jadące od strony węzła Nowa Huta zamiast na ul. Ujastek Mogilski skierują się na nową jezdnię, kontynuując przejazd w stronę al. Solidarności.
Tymczasowa organizacja ruchu zakłada, że samochody będą poruszały się w obu kierunkach po jednej jezdni, która w przyszłości ma prowadzić w stronę autostrady A4. Ze względu na brak finalnej warstwy nawierzchni wprowadzono ograniczenie prędkości do 40 km/h.
Odcinek, o którym mowa, stanowi ostatnią brakującą część trasy S7, kluczowej dla połączenia Warszawy z Krakowem. Budowana droga podzielona jest na dwa odcinki. Pierwszy, nazywany odcinkiem pozamiejskim, to dwupasmowa droga ekspresowa między miejscowością Widoma a węzłem Mistrzejowice. Od węzła Raciborowice trasa poszerza się do trzech pasów, a całość liczy ponad 13 kilometrów. Ukończenie tego fragmentu, wraz z tymczasowym połączeniem z północną obwodnicą Krakowa (S52), planowane jest jeszcze w tym roku. Aktualny postęp prac szacuje się na 86%.
Drugi odcinek przebiega przez gęsto zurbanizowane obszary Nowej Huty, omijając kombinat metalurgiczny od zachodu. Licząca niemal 5 kilometrów część miejska obejmuje budowę dwóch węzłów – Mistrzejowice i Grębałów. Ten fragment, ze względu na skomplikowane warunki techniczne, wymaga koordynacji z istniejącą infrastrukturą wodociągową, gazową, telekomunikacyjną, kanalizacyjną, ciepłowniczą oraz energetyczną różnych napięć. Dodatkowo trasa krzyżuje się z torami kolejowymi i tramwajowymi, co wymusiło budowę estakady nad torami kolejowymi oraz dwóch wiaduktów dla tramwajów. Postęp prac na tej części trasy wynosi obecnie 56%.
Po zakończeniu budowy trasa S7 znacząco usprawni komunikację między stolicą a Krakowem, stając się kluczowym elementem krajowej sieci transportowej.