Pożar, zderzenie kilku pojazdów, wyciek niebezpiecznej substancji chemicznej i akcja ratunkowa w warunkach skrajnego zagrożenia – tak wyglądał realistyczny scenariusz dorocznych ćwiczeń służb ratunkowych w tunelu drogowym pod Luboniem Małym. Symulacja pozwoliła zweryfikować procedury, przetestować sprzęt i ocenić współdziałanie wielu instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na drogach.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie – w piątkowy poranek, w tunelu drogowym pod Luboniem Małym, przeprowadzono szeroko zakrojone ćwiczenia ratownicze. Ich celem było przetestowanie procedur działania w warunkach realnego zagrożenia – tym razem symulowano groźny karambol, w którym uczestniczyły pojazdy ciężarowe i samochód osobowy. W efekcie wypadku doszło do pożaru, uwięzienia pasażerów, a także wycieku niebezpiecznego amoniaku.
Symulacja rozpoczęła się o godzinie 9:00. Cysterna wjeżdżająca do tunelu od strony Krakowa zderzyła się z jadącą przed nią ciężarówką. W wyniku uderzenia naczepa przewróciła się, blokując pas ruchu. Po chwili w przeszkodę wjechał samochód osobowy, który stanął w płomieniach. Pasażerowie zostali zakleszczeni wewnątrz, odnosząc poważne obrażenia. Kolejną ciężarówką przewożono m.in. zbiornik z amoniakiem – jego rozszczelnienie po zderzeniu znacznie utrudniło prowadzenie działań ratunkowych. Jeden z kierowców, który zdołał zatrzymać się przed miejscem zdarzenia, próbował gasić pożar przy pomocy podręcznego sprzętu i doznał lekkich oparzeń.
W manewrach uczestniczyły jednostki Państwowej Straży Pożarnej z Krakowa oraz lokalne oddziały z Myślenic, Nowego Targu, Rabki-Zdroju i Suchej Beskidzkiej. Wsparcia udzieliły także Komendy Wojewódzkie i Powiatowe Policji, zespoły ratownictwa medycznego, Małopolski Urząd Wojewódzki oraz pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem (CZT), którzy pełnili istotną rolę w początkowej fazie działań.
Zadaniem pracowników CZT było błyskawiczne zidentyfikowanie zagrożenia, powiadomienie służb i zarządzanie informacją za pośrednictwem tablic zmiennej treści. Następnie, we współpracy z dowódcą akcji ratowniczej, koordynowano działania z poziomu centrum operacyjnego, monitorując postęp działań i zapewniając wsparcie techniczne. Po zakończeniu symulacji eksperci CZT ocenili stan infrastruktury tunelu, sprawdzając, czy może on bezpiecznie wrócić do normalnej eksploatacji.
Ćwiczenia śledziło grono oficjalnych obserwatorów, w tym Wojewoda Małopolski, przedstawiciele GDDKiA, Małopolskiego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz Nadzoru Budowlanego. Ich obecność miała na celu ocenę funkcjonowania systemów bezpieczeństwa w sytuacjach ekstremalnych oraz wyciągnięcie wniosków, które mogą posłużyć do udoskonalenia procedur na poziomie zarówno operacyjnym, jak i strategicznym.
Zorganizowana symulacja pozwoliła na kompleksową ocenę wielu kluczowych obszarów. Zweryfikowano skuteczność systemów alarmowych i komunikacyjnych, przetestowano współdziałanie służb w warunkach dużego zagrożenia, przeprowadzono ewakuację poszkodowanych i symulację neutralizacji substancji chemicznej. Dodatkowo analizowano logistykę udzielania pomocy medycznej, działania informacyjne wobec opinii publicznej i możliwości przekierowania ruchu na trasy alternatywne.