Nowe laboratorium PKP Polskich Linii Kolejowych w Krakowie ma być tarczą jakości dla modernizacji torów na południu kraju. Jednostka, działająca od października, łączy badania materiałów, inspekcje w terenie i szybkie analizy projektowe, by ograniczać ryzyko błędów, skracać ścieżkę decyzyjną i wydłużać trwałość infrastruktury.
Placówka przy ul. Morawiańskiego wyposażona jest w 20 stanowisk pomiarowych oraz aparaturę do oceny parametrów technicznych i wytrzymałościowych betonu, kruszyw i podtorza. Zespół wykorzystuje sondy i georadary do badań bezpośrednio na budowie, weryfikując jakość nawierzchni kolejowej, nasypów i gruntu. Próbki pobierane są także w newralgicznych momentach robót – np. podczas betonowania mostów i wiaduktów – co pozwala natychmiast reagować na ewentualne odstępstwa od norm.
Rola laboratorium nie kończy się na wsparciu wykonawstwa. Specjaliści prowadzą badania już na etapie przygotowania inwestycji, identyfikując potencjalne wyzwania projektowe, a następnie monitorują realizację w cyklu ciągłym. Nowa jednostka obsługuje m.in. budowę połączenia „Podłęże–Piekiełko” oraz modernizacje linii nr 8 (Kozłów–Sędziszów) i nr 97 (Sucha Beskidzka–Żywiec).
Rozszerzanie własnych kompetencji badawczych przez PLK SA ma wzmocnić nadzór nad wielomiliardowymi projektami i uniezależnić ocenę jakości od podmiotów zewnętrznych. – „Stawiamy na rozwój własnego zaplecza badawczego i systemu nadzoru nad realizowanymi inwestycjami. Takie podejście da wymierne efekty zarówno przy przygotowaniu nowych zadań, jak i bieżącej kontroli wielomiliardowych projektów, które obecnie prowadzimy” – mówi Piotr Majerczak, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dzięki precyzyjnej diagnostyce i stałemu monitoringowi inwestor deklaruje:
- krótszy czas podejmowania kluczowych decyzji w trakcie budowy i przed wejściem ekip na plac robót,
- mniejszą podatność na błędne rozstrzygnięcia projektowe i wykonawcze,
- większą niezależność w ocenie zgodności prac z wymaganiami,
wzrost bezpieczeństwa ruchu oraz wydłużenie okresu eksploatacji modernizowanych odcinków.




