Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie otworzyła e dwa kluczowe odcinki dróg ekspresowych na obrzeżach stolicy Małopolski. Dzięki temu Kraków zyskał lepsze połączenie z Warszawą przez trasę S7 oraz usprawnienie komunikacji w północnej części miasta za sprawą Północnej Obwodnicy Krakowa (S52). Łącznie udostępniono kierowcom 25 kilometrów nowoczesnych tras.
S7: Nowoczesne połączenie między stolicami Polski
Oddanie do użytku 13,3-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7, biegnącego między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa, otwiera nowy rozdział w komunikacji między Krakowem a Warszawą. Trasa, która teraz liczy 270 kilometrów, biegnie w Małopolsce całkowicie nowym śladem, zastępując historyczny trakt krakowski z XIX wieku.
Choć nowy fragment drogi jest już dostępny, niektóre prace wykończeniowe wciąż trwają. Do ukończenia pozostają między innymi ogrodzenia oraz roboty na węzłach. W związku z tym obowiązuje tymczasowe ograniczenie prędkości do 80 km/h. Mimo to kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Na kilku węzłach, takich jak Raciborowice czy Łuczyce, ruch odbywa się jeszcze w ograniczonym zakresie, a pełne ukończenie infrastruktury planowane jest na 2026 rok, kiedy to powstanie największy węzeł w regionie – Mistrzejowice.
S52: Kolejny krok w stronę pełnego krakowskiego ringu
Równolegle otwarto 12,3-kilometrowy odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), który istotnie przybliża stolicę Małopolski do uzyskania pełnego pierścienia dróg szybkiego ruchu. Nowy fragment biegnie wzdłuż północnych granic miasta, łącząc się z Trasą Wolbromską na węźle Zielonki, Aleją 29 Listopada na węźle Węgrzce oraz z nowohuckimi Mistrzejowicami na węźle Batowice.
S52, wyposażona w trzy pasy ruchu w każdym kierunku, wyróżnia się obecnością dwóch nowoczesnych tuneli: Zielonki (653 m) oraz Dziekanowice (496 m). Obiekty te, unikalne w skali kraju, posiadają zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym automatyczne instalacje gaśnicze, które obejmują całą długość tuneli. Dzięki temu, w razie pożaru, zraszacze rozmieszczone w 920 punktach są w stanie skutecznie reagować na większość zdarzeń.
Na trasie obwodnicy zbudowano również 570-metrową estakadę nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia w niektórych miejscach znajduje się nawet 13 metrów nad poziomem terenu, zapewniając płynność ruchu w trudnym topograficznie obszarze.
Infrastruktura i finansowanie
Budowa nowo oddanych odcinków S7 i S52 pochłonęła prawie 1,7 miliarda złotych. Projekt został współfinansowany ze środków unijnych, w tym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (534,8 mln zł) oraz Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (420,7 mln zł). W budowie uczestniczyło konsorcjum Gulermak oraz Mosty Łódź.