Quantcast
czwartek, 13 listopada, 2025

O NAS  |  REKLAMA  |  KONTAKT

Strona głównaAktualnościSacrum Profanum 2025 w Krakowie

Sacrum Profanum 2025 w Krakowie

Między 6 a 11 listopada 2025 r. miasto przeobrazi się w scenę, na której muzyka spotka teatr, performans, literaturę, sztuki wizualne i przestrzeń publiczną. 23. edycja Sacrum Profanum buduje program wokół czterech „i”: improwizacji, intuicji, interakcji i inspiracji – i zapowiada wydarzenia, które daleko wykraczają poza klasyczne pojęcie koncertu. Przedsprzedaż biletów rusza 15 września.


„Zamiast wydarzeń czy koncertów chcemy tworzyć doświadczenia wykraczające poza muzykę. Podejmujemy tematy natury, pamięci, obecności, troski o siebie, a przede wszystkim czasu” – podkreśla dyrektor artystyczny Krzysztof Pietraszewski.

Serce tegorocznej odsłony stanowi instalacja Konrada Smoleńskiego Everything Was Forever Until It Was No More – projekt, który w 2013 r. reprezentował Polskę na Biennale w Wenecji. Monumentalny instrument zbudowany ze spiżowych dzwonów i ścian głośników stanie się sceną codziennych „InstaImprowizacji”, łączących artystów, którzy wcześniej nie występowali razem. W gronie zaproszonych są m.in.: rezydent edycji Marek Pospieszalski, Jérôme Noetinger, Colin Webster, Marshall Trammell, Mariam Rezaei, Jakob Kullberg, Cath Roberts, Guilhem Lacroux, Maja Ratkje i Yann Gourdon. Improwizacja – ulotna i jednorazowa – będzie tu głównym językiem komunikacji.

Z programu wyłania się także muzyczna bitwa: duet Malediwy (Marek Pospieszalski i Qba Janicki) zmierzy się z Colinem Websterem i Borją Díazem, przenosząc konwencję battle ze scen hiphopowych i slamów do świata muzyki eksperymentalnej.
W projekcie Across the North Sea, przygotowanym wspólnie z hcmf//, krakowskiej publiczności zaprezentują się Cath Roberts i Mariam Rezaei, a w Huddersfield wystąpią Martyna Basta i Aleksandra Słyż. Słyż – we współpracy z Oto Fundacją – pokaże w Muzeum Manggha kameralny program inspirowany haiku Czesława Miłosza.

Literackie tropy przenikają repertuary: Maja Ratkje i Stian Westerhus sięgną po sonety Szekspira, Jakob Kullberg – po wiersze Ezry Pounda i braci Gizzich, a francuska formacja La Baracande zestawi lamenty z Górnej Loary z free jazzem, rockiem i tarantelą.

W plenerze zabrzmi czteroczęściowa kompozycja Stephena O’Malleya You Origin na rogi alpejskie w wykonaniu zespołu Alponom. Utwór zaplanowano o świcie i o zmierzchu – przy kopcu Kraka oraz na Błoniach – wpisując koncert w naturalny porządek dnia. 11 listopada festiwal zaprosi na Marsz Niepodległej Muzyki z Krakow Improvisers Orchestra – wspólnotowe święto wolności improwizacji w centrum miasta.

Klub Hevre gości trzyczęściową „domówkę” z fortepianem jako bohaterem wieczoru: Martyna Zakrzewska wykona Sonaty i interludia Johna Cage’a z wizualną oprawą Aleksandry Ołdak; duet Jakob Kullberg & Matt Choboter przedstawi poetycko-improwizowany cykl pieśni; noc zamkną elektroakustyczne improwizacje Jérôme’a Noetingera i Andrzeja Karałowa.

Pod szyldem Kultura Fizyczna publiczność doświadczy zderzenia dźwięku z ćwiczeniami ciała. Ensemble Kwartludium wykona premierowe utwory Anny Sowy, Magdaleny Gorwy i Adama Porębskiego – inspirowane lekcjami WF, jogą i bilardem. Na ringu zabrzmi energetyczne Box of Boxing Dominika Strycharskiego – ring staje się sceną całego koncertu.

Zamknięcie festiwalu należy do Sinfonietty Cracovii pod batutą Lilianny Krych. W programie – utwór Evy-Marii Houben, czerpiący z natury, oraz dronowo-ambientowa kompozycja Marka Pospieszalskiego na saksofon, taśmę i smyczki.

Przedsmak edycji: 28 września w NCK zespół Hańba! zagra program 10:10. Piosenki Warszawskiej Jesieni – cykl stworzony przez współczesnych kompozytorów do tekstów Grzegorza Uzdańskiego.

Festiwal tradycyjnie rozwija moduł edukacyjny. SP4Kids wraca spektaklem Frajda Granda Bzik (Aniela Kokosza, Paulina Giwer-Kowalewska, Agnieszka Dubilewicz) do muzyki Hani Rani – bezsłownym, wielozmysłowym przedstawieniu dla dzieci 3+. Odbędą się kursy mistrzowskie oraz projekt Music Research Strategies Marshalla Trammella ze studentami Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego.
Warsztaty IMPROwizje – niech ruch wybrzmiewa Asi Nawojskiej zaproszą osoby słabosłyszące, niedosłyszące, g/Głuche i słyszące do wspólnej pracy nad dźwiękiem i Polskim Językiem Migowym. Jędrzej Siwek poprowadzi cykl Eksperymentuj! i spacer dźwiękowy Chodź! po Wesołej (z audiodeskrypcją na żywo).

O klasycznej książce Raymonda Murraya Schafera Strojenie świata (Fundacja Bęc Zmiana) porozmawiają Bogna Świątkowska oraz goście: Justyna Stasiowska, Anna Nacher i Krzysztof Marciniak.

Bilety i informacje

  • 15 września 2025 (poniedziałek), godz. 12.00 – przedsprzedaż biletów i karnetów w aplikacji KBF:PLUS.
  • 16 września 2025 (wtorek), godz. 12.00 – sprzedaż pojedynczych biletów i karnetów na stronie KBF:BILETY.
    Szczegóły programowe i aktualizacje: serwisy KBF oraz com i profil Fb Sacrum Profanum.

Partnerzy i mecenat

Festiwal współorganizują m.in. Narodowe Centrum Kultury, Festiwal Eufonie i MOCAK. Wsparcie zapewniają: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Fundusz Promocji Kultury, program „Muzyka”), Instytut Francuski i British Council. Partnerami są m.in. Huddersfield Contemporary Music Festival, Sinfonietta Cracovia, Fundacja Bęc Zmiana, Fundacja Muzyki Nowej Kwartludium i Akademia Muzyczna w Krakowie. Patronat Honorowy: Ambasada Królestwa Norwegii.

spot_img

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Z Krakowa

Okolice

Na sygnale