Urząd Miasta Kraków poinformował, że przygotowuje się do jednej z najważniejszych inwestycji w centrum miasta. Ul. Starowiślna, pełniąca istotną rolę w układzie komunikacyjnym Śródmieścia, przejdzie kompleksową przebudowę. Celem projektu jest nie tylko poprawa stanu technicznego drogi, ale przede wszystkim nadanie przestrzeni bardziej przyjaznego, nowoczesnego i ekologicznego charakteru.
Zakres planowanej inwestycji obejmuje fragment ul. Starowiślnej od skrzyżowania z ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich. Równolegle zmodernizowane zostanie również pobliskie skrzyżowanie ulic Halickiej, św. Wawrzyńca i Podgórskiej. Plan przewiduje znaczące zmiany zarówno w infrastrukturze, jak i w organizacji ruchu – ulica stanie się jednokierunkowa, z ruchem skierowanym w stronę Wisły. Takie rozwiązanie funkcjonuje już m.in. na ul. Basztowej czy Podwalu i ma na celu poprawę płynności oraz bezpieczeństwa ruchu.
W ramach zadania przebudowany zostanie cały układ torowo-drogowy. Zakres robót obejmuje również przekładki kolidującego uzbrojenia podziemnego oraz modernizację technicznej infrastruktury miejskiej, w tym sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej i teletechnicznej.
Jednym z głównych założeń projektu jest stworzenie przestrzeni bardziej dostępnej i komfortowej dla wszystkich uczestników ruchu. Ulica Starowiślna zyska nowe torowisko tramwajowe oraz unowocześnioną sieć trakcyjną. Przystanki zostaną zmodernizowane.
Przebudowa obejmie również poszerzenie chodników, budowę wydzielonej drogi rowerowej, a także instalację nowoczesnego oświetlenia. Uporządkowanie przestrzeni dla pieszych i cyklistów ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa oraz płynności ruchu.
Władze miasta podkreślają, że nowa Starowiślna będzie nie tylko bardziej funkcjonalna, ale także atrakcyjna wizualnie. Oprócz prac drogowych i technicznych, projekt zakłada nasadzenie drzew, krzewów i roślin ozdobnych, co wpłynie na poprawę jakości powietrza, estetyki przestrzeni i mikroklimatu.
Istotną innowacją będzie także zmiana sposobu mocowania elementów sieci trakcyjnej. Zamiast kotew instalowanych w elewacjach zabytkowych kamienic, zastosowane zostaną nowoczesne rozwiązania, które pozwolą zachować integralność architektoniczną historycznej zabudowy i jednocześnie poprawią wygląd ulicy.
Dokumentacja projektowa, nad którą pracuje obecnie Zarząd Dróg Miasta Krakowa, ma zostać ukończona do końca 2025 roku. Wcześniej, bo już w maju 2024 r., inwestycja uzyskała decyzję środowiskową, uwzględniającą kluczowe aspekty ekologiczne i społeczne.