Po kilkudziesięciu latach do floty MPK SA w Krakowie wrócił wyjątkowy pojazd – to licząca prawie 70 lat taksówka marki Warszawa M20. Ten wyjątkowy pojazd był wykorzystywany przez krakowskiego przewoźnika od 1956 roku. Był to efekt decyzji ówczesnych władz Krakowa, które zdecydowały o wprowadzeniu do przewozu pasażerów również taksówek, które miały za zadanie uzupełniać przewozy realizowane tramwajami i autobusami.
Historyczna taksówka została zaprezentowana przez MPK w czwartek, 11 kwietnia na al. Róż w Nowej Hucie. Pokaz był stylizowany na lata 50-te ubiegłego wieku. Nie mogło więc zabraknąć pasażerów w strojach z tamtej epoki. Klimatu dopełniała muzyka z tamtych lat oraz szofer w mundurze, w którego w tym dniu zamienił się Jacek Kołodziej z MPK. Uczestnikom prezentacji zostały rozdane róże, a chętni mogli liczyć na wyjątkowy przejazd Warszawą M20 ulicami Nowej Huty. O historii tego wyjątkowego pojazdu opowiadał Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Pierwsze taksówki, jakie trafiły do Krakowa w lutym i marcu 1956 roku to były właśnie samochody marki Warszawa M20. MPK zyskało wtedy 25 takich pojazdów. Nie od razu wyjechały wozić pasażerów. Na przeszkodzie w szybkim uruchomieniu taksówek stanęły czynniki niezależne od przedsiębiorstwa: nie było odpowiedniej liczby kierowców, a także brakowało niezbędnych w taksówkach taksometrów – liczników odpowiednio naliczających opłaty i pozwalających rozliczyć eksploatację samochodu. Problemem był również brak miejsca, gdzie samochody mogłyby być naprawiane czy garażowane.
Co ciekawe pomimo tych problemów i braku możliwości skierowania taksówek do przewozu pasażerów, Warszawy nie stały bezczynnie. Na podstawie umów z MPK były wykorzystywane przez różne krakowskie instytucje. Cel dla jakiego zostały zakupione, a więc przewóz mieszkańców miasta stał się możliwy dopiero po ok. trzech miesiącach. Dokładnie 15 maja 1956 roku pierwsze trzynaście miejskich taksówek wyjechało na ulice Krakowa. Od samego początku wyróżniały się nowością i wyglądem, szczególnie na tle starych, często zaniedbanych innych taksówek należących do licznych spółdzielni. Do czasu sprowadzenia taksometrów kierowcy korzystali z odpowiednich tabel służących im do naliczania opłaty za przejazd, postój, itp. Kolejne pojazdy marki Warszawa M20, po przeszkoleniu pracowników, wyjechały miesiąc później w czerwcu 1956 roku.
Zabytkowy samochód Warszawa M20 został odrestaurowany przez pracowników Stacji Obsługi Autobusów Płaszów, przy współpracy pracowników Stacji Obsługi i Remontów MPK, z dużą dbałością o szczegóły, tak aby przywrócić mu oryginalny wygląd pierwszych krakowskich taksówek. Dotyczy to zarówno malowania, jak i wyposażenia wnętrza. To właśnie czyni ten pojazd wyjątkowym dla historii krakowskiego transportu.
Miejskie taksówki obsługiwane przez MPK w Krakowie funkcjonowały do 1990 roku. Ich liczba wahała się od 60 do 100 sztuk w zależności od okresu. Oprócz samochodów Warszawa M20 eksploatowane były także samochody Wołga M21, Fiat 125, FSO 1500, Polonez 1500, Wołga Gaz 24 a także Dacia 1300.
Warto przypomnieć, że MPK ma już w swojej kolekcji historyczną taksówkę. To samochód FSO 125p z 1985 roku. Tym samym MPK ma w swojej kolekcji zachowany pojazd z pierwszej i ostatniej serii taksówek, które woziły pasażerów w ramach krakowskiej komunikacji miejskiej.