Rok 2024 uznany został Rokiem Antona Brucknera w związku z przypadającą w dniu 4 września dwusetną rocznicą urodzin kompozytora – jednego z najwybitniejszych twórców austriackich, ale i najważniejszych doby neoromantyzmu. Z tej okazji – w piątek, 6 grudnia 2024 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 7 grudnia br. o godz. 18.00 – Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wykona VIII Symfonię c-moll op. 108 Brucknera pod batutą maestro José Marii Florência. Dyrygent przyjął także zaproszenie do udziału w Dyskusyjnym Klubie Muzycznym, którego przedmiotem rozważań będzie „sztuka pozaczasowa” tego twórcy.
Przyglądając się obecności twórczości Antona Brucknera w Filharmonii Krakowskiej pokusić się można o spostrzeżenie, że przemawia ona w sposób szczególny do dyrygentów, którzy odpowiedzialnie i ze znawstwem podchodzą do dzieł, których recepcja, ale i popularność nie jest oczywista. Stanowią rodzaj wyzwania, z którym zwycięskie zmierzenie się przynosi ponadprzeciętną artystyczną satysfakcję, zarówno na poziomie wykonania, jak i odbioru. W galerii dyrygentów, którzy podjęli się poprowadzenia dzieł tego kompozytora w krakowskiej Filharmonii, są między innymi Zygmunt Latoszewski, Krzyszof Missona, Tadeusz Strugała, Roland Bader, Jan Krenz, Gabriel Chmura czy Antoni Wit. Michael Zilm zadyrygował na deskach estrady w sali przy Zwierzynieckiej aż pięcioma symfoniami austriackiego mistrza, wielkim jego orędownikiem był także nieodżałowany Stanisław Skrowaczewski, w którego interpretacji mieliśmy okazję wysłuchać symfonie Czwartą i Drugą, Ósma – zaplanowana na grudzień 2016 roku niestety nie doczekała się wykonania pod jego batutą – dwa miesiące później maestro Skrowaczewski zmarł. Po ośmiu latach od tamtych wydarzeń krakowscy melomani usłyszą niewykonane wówczas dzieło.
Anton Bruckner, żarliwy wyznawca wiary katolickiej, który wszystkie swoje kompozycje symbolicznie ofiarował Bogu, przedstawiany jako „nadmiernie wrażliwy, chwiejny emocjonalnie neurotyk (…), na co dzień skromny i bojaźliwy, w przestrzeni muzycznej zmieniał się w niepokonanego kreatora nowych światów” (Dorota Staszkiewicz). VIII Symfonia – monumentalne, trwające prawie półtorej godziny dzieło, będące ostatnią ukończoną symfonią w twórczości kompozytora, powstawało przez sześć lat – od lata 1884 roku, kiedy powstał jej zamysł, po rok 1890, na jaki datowana jest autorska rewizja Symfonii, dedykowana cesarzowi Franciszkowi Józefowi I. Pierwotnie dziełem tym zadyrygować miał zaprzyjaźniony z Brucknerem Hermann Levi, ostatecznie doczekała się prawykonania w grudniu 1892 roku pod batutą Hansa Richtera i uznana za „dzieło giganta, przewyższające inne symfonie mistrza pod względem pomysłowości, wspaniałości i wielkości” (Hugo Wolf).
O tym utworze, ale i innych w twórczości Antona Brucknera, rozmawiać będziemy podczas Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra” – w sobotę, 7 grudnia br. o godz. 16.30 w Sali Złotej. Gościem specjalnym tego wydania będzie wspomniany już wybitny dyrygent brazylijskiego pochodzenia, José Maria Florêncio, rozmowę poprowadzi zaś jak zazwyczaj Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. Wstęp na to wydarzenie jest nieodpłatny.
inf. prasowa