Rewolucja w krakowskiej komunikacji miejskiej staje się faktem – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podpisało kontrakt na dostawę dziesięciu wodorowych autobusów marki NesoBus. To przełomowa decyzja, która ma na celu dalsze ograniczanie emisji spalin i unowocześnianie taboru w duchu zrównoważonego transportu.
Umowa na zakup nowoczesnych pojazdów została zawarta 3 czerwca z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Za dokładnie rok – jak przewiduje harmonogram – pierwsze autobusy wodorowe rozpoczną regularne kursy po ulicach Krakowa. Będzie to debiut tego typu technologii w krakowskiej komunikacji miejskiej.
Każdy z zamówionych autobusów będzie miał 12 metrów długości i zostanie wyposażony zgodnie z najwyższymi standardami komfortu i dostępności. Niskopodłogowa konstrukcja, klimatyzacja, platformy ułatwiające wsiadanie osobom na wózkach, a także specjalne przestrzenie dla pasażerów z ograniczoną mobilnością – to tylko część udogodnień, które znajdą się na pokładzie. Ponadto pojazdy zostaną wyposażone w rozbudowany system informacji pasażerskiej, zarówno wizualnej, jak i głosowej.
Wodorowe autobusy marki NesoBus wykorzystują zaawansowaną technologię ogniw paliwowych oraz baterii trakcyjnych. Centralny silnik elektryczny napędzający tylną oś współpracuje z systemem magazynowania wodoru – zbiorniki umieszczone na dachu mieszczą do 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 bar. Taka konfiguracja zapewnia imponujący zasięg: do 450 km na jednym tankowaniu.
Pojazdy będą w stanie przewieźć łącznie 88 pasażerów, z czego 29 na miejscach siedzących. Projektanci zadbali również o ergonomię kabiny kierowcy, zapewniając jej użytkownikom komfort pracy w nowoczesnym środowisku.
Zakup nowej floty możliwy był dzięki uzyskaniu pełnego dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. MPK w Krakowie otrzymało środki w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Projekt, obejmujący rozwój floty autobusów zeroemisyjnych, wpisuje się w szersze działania miasta na rzecz neutralności klimatycznej.
Efekt wieloletnich testów i planów na przyszłość
Decyzja o zakupie autobusów wodorowych została poprzedzona trzyletnim okresem testowym, w trakcie którego krakowskie MPK sprawdzało pojazdy pięciu różnych producentów – w tym m.in. Solarisa, Mercedesa i Autosana. Tankowanie testowych autobusów odbywało się na stacji mobilnej Orlenu przy zajezdni Płaszów – była to pierwsza tego typu instalacja koncernu w Polsce.
Obecne zamówienie to jednak dopiero początek. MPK planuje dalszy rozwój floty wodorowej, który może objąć nawet 150 pojazdów. W planach jest również budowa nowej zajezdni wraz z pełną infrastrukturą do obsługi tego typu napędu.