Po udanym przejeździe kontrolnym po odnowionym torowisku na moście Grunwaldzkim, w piątek 31 października – tuż przed uroczystością Wszystkich Świętych – wraca ruch tramwajowy przez jedną z najważniejszych przepraw Krakowa. ZTM i wykonawcy utrzymali zapowiadany termin, co ułatwi dojazd na cmentarze mieszkańcom południowych dzielnic. Remont mostu trwa dalej, a wraz z nim – rotacyjne korekty w komunikacji.
Zakończono wpięcie nowej trakcji i torów na moście do układu na rondzie Grunwaldzkim oraz ul. Monte Cassino. To pozwala bezpiecznie przywrócić ruch szynowy. Harmonogram kolejnych udostępnień:
- chodnik po stronie południowej – do końca listopada,
- ruch samochodowy na moście – do końca listopada,
- chodnik po stronie północnej – najpóźniej do 26 lutego 2026 r. (zgodnie z umową),
- pozostałe roboty, niewpływające na ruch, potrwają do wiosny 2026 r. (m.in. elementy konstrukcyjne pod mostem).
Modernizacja rozpoczęła się 10 maja 2025 r. Obejmuje m.in.:
- wymianę nawierzchni jezdni i torowiska,
- naprawę płyty żelbetowej nośnej,
- przebudowę ciepłociągu i towarzyszącej infrastruktury.
Wartość inwestycji to 15,5 mln zł. Remont prowadzi konsorcjum ZUE S.A. i Intop Tarnobrzeg Sp. z o.o.
Otwarcie mostu dla tramwajów umożliwi rozpoczęcie kolejnego etapu modernizacji w rejonie zajezdni Podgórze. Od 3 listopada ruszą tam roboty torowe na ul. Brożka, co wymusi czasowe wstrzymania ruchu i modyfikacje rozkładów. Miasto podkreśla, że zmiany są każdorazowo planowane z uwzględnieniem przepustowości sieci i dostępności taboru.
Jak zmienią się linie – decyzje i powody
Linia 18
Od 31 października wraca na trasę przez Most Grunwaldzki i ul. Kapelanka. Od 3 listopada w dni powszednie kursuje co 7–8 minut.
Linia 49
Pozostaje zawieszona. Na pętli TAURON Arena Kraków Wieczysta brak miejsca postojowego (obsługuje ją obecnie linia 5). Skierowanie „49” tunelem do Dworca Towarowego jest niemożliwe – od 31 października kursuje tam linia 77 (zastępcza za „17”), a jeden tor do zawracania powodowałby blokowanie składów o różnych częstotliwościach.
Linia 16
W czasie przebudowy pętli Mistrzejowice (do dyspozycji jeden tor i ograniczona baza socjalna) linia dojeżdżała do os. Piastów, lecz frekwencja była niska. Na odcinku Mistrzejowice – os. Piastów zapewniono alternatywę autobusową: 123, 163, 193. Obciążenia na trasie linii 21 nie uzasadniają zwiększania pracy przewozowej tramwajów.
Linia 14
Wycofana z Bronowic w związku z przekierowaniem tam linii 20 (częstsze kursy). Pojemność pętli Bronowice i Mały Płaszów P+R nie pozwala na utrzymanie obu linii równocześnie. Oś ul. Karmelickiej obsługują autobusy 124/424 i 152, a przesiadki na Starym Kleparzu umożliwiają dogodny dojazd w kierunku Teatru Bagatela.
Linie 72 / 722
Od 20 października linię tramwajową 72 (ul. Monte Cassino) zastąpiła 722 – autobus kursujący dwukrotnie częściej. Skierowanie do pętli Czerwone Maki P+R nie było możliwe (brak wolnych miejsc postojowych i ograniczona liczba autobusów). 722 zostanie zawieszona w dniach 31 X – 3 XI na czas linii specjalnych, po czym wróci i będzie obsługiwać pasażerów na okres prac przy ul. Brożka.
Dlaczego tak?
Zarząd Transportu Publicznego informuje, że każda korekta jest poprzedzona analizą przepustowości w newralgicznych punktach sieci, dostępności taboru oraz realnych potoków pasażerskich. Równolegle z przywracaniem kolejnych odcinków (m.in. Wzgórza Krzesławickie, Most Grunwaldzki) będzie odtwarzana pełna oferta kursowa. Decyzje są koordynowane z wykonawcami robót, by utrzymać jak największą płynność ruchu i bezpieczeństwo.




