Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie stawia na ekologiczną mobilność, zamawiając 32 nowe autobusy elektryczne. Zakup ten będzie w pełni sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Celem przedsięwzięcia jest dalsza redukcja emisji spalin oraz poprawa komfortu podróżowania po mieście.
14 marca MPK ogłosiło wyniki przetargu na dostawę nowych pojazdów. Przewoźnik zdecydował się na współpracę z dwoma producentami:
Hiszpańska firma Irizar e-mobility S.L. dostarczy 22 autobusy o standardowej długości 12 metrów. Wartość kontraktu wynosi 53 994 556,00 zł netto.
Polska spółka Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. odpowie za dostawę 10 przegubowych autobusów o długości 18 metrów. Koszt tego zamówienia to 32 940 000 zł netto.
Podpisanie umowy będzie możliwe po zakończeniu kontroli przetargowej prowadzonej przez Urząd Zamówień Publicznych. Po jej pozytywnym wyniku producenci będą mieli określony czas na realizację dostaw – Solaris otrzyma 11 miesięcy, natomiast Irizar 12 miesięcy.
Zamówione autobusy zostaną dostosowane do ładowania zarówno poprzez złącze plug-in, jak i pantograf. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, system monitoringu, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz ładowarki USB. Dodatkowo zastosowany zostanie elektryczny system ogrzewania, co podniesie efektywność energetyczną pojazdów.
Tego samego dnia MPK ogłosiło otwarcie ofert na dostawę pięciu dodatkowych przegubowych autobusów elektrycznych. W przetargu wpłynęły dwie propozycje:
Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. zaoferowała cenę 3 213 060,00 zł netto za jeden autobus,
PT Wanicki, oferujący pojazdy marki Irizar, zaproponował cenę 3 495 536,00 zł netto za jeden egzemplarz.
Obecnie oferty poddawane są szczegółowej analizie pod kątem zgodności technicznej oraz aspektów finansowych. Po zakończeniu oceny zostanie wybrana najkorzystniejsza propozycja.