Jak poinformowało PKP PLK, od 1 września mieszkańcy Tarnowa, Brzeska i Bochni będą mogli szybciej dotrzeć do Krakowa dzięki modernizacji linii kolejowej na odcinku Kraków Płaszów – Podłęże. Pociągi na tym fragmencie międzynarodowej trasy E30 mogą teraz osiągać prędkość do 160 km/h. Jest to finalny etap szeroko zakrojonego projektu modernizacji krakowskiej linii średnicowej, który realizowano w ramach programu „Łącząc Europę” finansowanego przez Unię Europejską.
Zwiększenie dopuszczalnej prędkości na kluczowym, 13-kilometrowym odcinku linii znacząco skróci czas podróży dla mieszkańców regionu, którzy codziennie dojeżdżają do stolicy Małopolski. Modernizacja objęła nie tylko tory i sieć trakcyjną, ale również wymianę rozjazdów oraz urządzeń do sterowania ruchem kolejowym. Ich pracę wspiera nowoczesny system cyfrowego zarządzania ruchem, a za bezpieczną obsługę odpowiadają centra sterowania zlokalizowane w Krakowie Głównym, Krakowie Płaszowie oraz w Krakowie Bieżanowie.
Korzyści dla kolei aglomeracyjnej
Inwestycja przyniosła również istotne zmiany dla rozwoju kolei aglomeracyjnej. Na odcinku Kraków Główny – Podłęże powstały nowe wiadukty, estakady i mosty kolejowe, a pasażerowie mogą teraz korzystać z zmodernizowanych peronów oraz dwóch nowych przystanków: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Dodatkowe tory na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz na linii Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów umożliwią dalszy rozwój transportu aglomeracyjnego, zapewniając wygodniejsze połączenia dla mieszkańców Krakowa i okolic.
Z myślą o transporcie międzynarodowym
Modernizacja międzynarodowej linii E30 to jeden z kluczowych projektów dla infrastruktury kolejowej w Polsce. Główne prace budowlane na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice zakończyły się w ubiegłym roku. Inwestycja, której wartość przekroczyła 1,2 mld zł, była współfinansowana przez Unię Europejską. Projekt ten jest częścią większej modernizacji międzynarodowego szlaku E30, który łączy Polskę z Ukrainą i Niemcami. Już teraz zarówno przewoźnicy, jak i pasażerowie mogą odczuć pozytywne efekty tej rozbudowy, szczególnie na trasach Rzeszów – Kraków oraz Kraków – Katowice.